sunnuntai 28. elokuuta 2016

Valkosipulikurkut, herukanlehtimehu ja omenaleivos


Jokasyksyiset kaks juttuu on aina tehtävä. Meillä näistä tykätään.
Valkosipulikurkut ja herukanlehtimehu.
Mä olin kirjottanu tän jutun jo kolme viikkoo sit, ja kun ei tullu sillon ihan valmiiks ni unohdin. Joten tässä tulee.






Kaupasta valmis maustesekoitus, jossa on ohje liemen tekoon.



Keitä liemi ohjeen mukaan. Siis etikkaliemi.



Mulla on lisäks chiliä, valkosipulia, inkivääriä ja herukanlehtiä.



Pilko avomaankurkut sellasiks kun tykkäät. Mulla puolikkaina lohkoina, ja osan viipaloin.



Aineet vaan kerroksittain purkkiin, ja kuuma liemi päälle.





Tällä ohjeella tulee maukkaita kurkkuja, ja ne menee vuoden aikana meillä miehen kanssa ja jakona nuorisolle.


Herukanlehtimehu


Kerää 2/3 ämpäriä mustaherukan lehtiä. Huuhdo, ja laita takas ämpäriin.




Sokeria kilo päälle, ja mä laitoin vielä sitruunaverbenan oksan. Niin, ja 1,5 pss sitruunahappoa.



Kaada kuuma vesi päälle. Niin paljon et ämpäri on melkein täynnä. Jätä huoneenlämpöön seuraavaan päivään, ja sihtaa lehdet pois. Mä pakastan tän mehun. Sitä siis lantrataan jos siltä tuntuu.


Sit vielä laitoin omenaleivokset nopsasti, kun omenat melkein hyppii syliin.



Vaniljakreemijauheesta veteen sekotettuna tulee hyvä kreemi paistettaviin juttuihin. Sitä saa ihan tavallisesta kaupasta, vaikka Cittarista tms. Lehtitaikina levyt puoliks ja kevyt viillotus reunoihin ympäriinsä, noin puoleenväliin.
Kreemi keskelle.



Kanelisokerissa ja sitruunan mehussa pyöräytetyt omenalohkot kreemin päälle, ja uuniin. 225 asteeseen ja noin 15 minsaa.



Ei paljon palanu ja oli hyvää. Voi sitä tomusokerii päälle laittaa ni on kivemman näkönen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti